سلجقوقی؛ چهارمین قربانی در پای قانونی
نوشته: فهیم اندیشه نوشته: فهیم اندیشه

 

25-02-2011

 

محمد یونس قانونی، رئیس پیشین شورای ملی، روز پنجشنبه 24 فبروری، شماری از نمایندگان این شورا را در تالار هوتل پروان شهر کابل دعوت نموده و پیرامون بُن بست در روند انتخاب رئیس گفت و گو کرد.

                                    

نخست آقای قانونی از آنانی که با رأی سفید جلوی پیروزی او را گرفته بودند شکایت نمود و بعد با صراحت اعتراف کرد که به شماری از نماینده های طرفدار خودش دستور داده بود که در انتخابات های گذشته "رأی سفید" بریزند تا حتا آنانی را که خودش ظاهراً حمایت می کرد نیز نتوانند پیروز شوند.

 

در ادامه آقای قانونی از امالله پیمان، سید اسحق گیلانی و هما سلطانی، که در انتخابات گذشته یکی پی دیگری شکست خورده بودند،  رسماً عذر خواهی کرد که از یک سو به آنها وعده ی حمایت سپرده و از سوی دیگر عمداً باعث شکست آنها شده است.

 

گمان می رود که علت اصلی این عذر خواهی آقای قانونی نوعی تلاش برای احیای نفوذ و اعتبار از دست رفته اش باشد.

 

به باور آگاهان، در فراز و فرود انتخابات  ریاست شورای ملی، از محبوبیت و اعتبار آقای قانونی به طور قابل ملاحظه ای کاسته شده و میزان عدم اعتماد نسبت به او در میان نماینده های شورای ملی روز افزون است.

 

در پیامد، آقای قانونی نامزد تازه ای را برای ریاست شورا از جانب خود معرفی کرد: صالح محمد سلجوقی.

 

قانونی از نماینده های حاضر در تالار هوتل پروان خواست که به صالح محمد سلجوقی، کاندیدای مورد نظر ایشان رأی دهند؛ اما این خواست قانونی به انتقاد مواجه گردید و شماری از نماینده ها خواستار آن شدند که همچو مسایلی باید در جمع بزرگتری طرح گردد تا سوء تفاهمی ایجاد نشود. شماری دیگر آقای قانونی را متهم نمودند که "فقط به خود می اندیشد" و "باعث تنش و بحران آفرینی" در شورا شده است.

 

در حاشیه ی نشست هوتل پروان، نماینده های شورای ملی در مورد نیّت آقای قانونی اظهار تردید نمودند و آقای صالح محمد سلجوقی را قربانی جدید او در برنامه ی "تداوم بحران و زمینه سازی برای برگشت دوباره به ریاست شورای ملی" دانستند.

 

پیش ازین محمد یونس قانونی و عبدالرب رسول سیاف از سوی نماینده های شورای ملی متهم به ایجاد نفاق، بحران آفرینی و منفعت جویی شخصی شده بودند و این نماینده ها خواستار کوتاه سازی دست این دو نماینده ی پر نفوذ از گلوی مجلس نمایندگان بودند.

 

عبدالرب رسول سیاف و محمد یونس قانونی، در ملاقات های جداگان ای که حدود یک هفته پیش با حامد کرزی داشتند هر یک طالب حمایت او برای برگشت پیروزمندانه ی خود شده بودند که نشر این خبر نیز با واکنش نماینده های مجلس و رسانه ها مواجه گردید. به طور مثال داکتر رمضان بشردوست، نماینده ی مردم کابل در مصاحبه ای گفت: "اینان تلاش دارند که نماینده ی آقای کرزی باشند تا نماینده ی مردم خود".

 

اکثر کارشناسان به این باور رسیده اند که آقای قانونی شانس برگشت پیروزمندان به ریاست شورا را از دست داده و اشتراک دوباره اش در هر گونه انتخابات احتمالی، منجر به شکست دردناک تری خواهد شد. منفعت هواداران جبهه ی متحد سابق در آن است که به اقناع آقای قانونی بپردازند و از یکی دیگر از نماینده های این جبهه در شورای ملی حمایت نمایند.


February 27th, 2011


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
گزیده مقالات